Halv åtta hos mig. Del 1

Så då va premiären avslutad. Vår måltid hittar ni på bilderna och förklaring därefter.

Huvudrätt:

Ungsbakad Hasselbacks potatis.
Med Kotletter à la husman med uppkok i sås
Egen hemmagjord grädd/champinjonsås

Till detta serverades:
En fräch vår-sallad med gurka/tomat/isbergssallad/rödlök och feta ost
Dryck:
Flädersaft.

Jag tror jag lyckades rätt bra.
Linns kommentar blev: Faaan va gott det smakar som Oxfile!!
Då e man jävligt duktig om man kan fixa kotletter som smakar som oxfile. Ny affärs idé kanske?


"Ni följer väl med imorgon då ska vi besöka Linn. Linn bor på 6:e våningen här i Munchen och vad som står på hennes meny det får vi se imorgon"

P.s  Börja gärna ge era Tipps inför min middag nästa Tisdag.

Puss från en väääldigt nu trött Tanni


Recept:

Ingredienser till 4 portioner:

4 färska eller frysta fläskkotletter, gärna med ben
1-2 tsk salt
1-2 krm vitpeppar
1-2 krm svartpeppar
3-4 dl vatten
margarin eller annat fett till stekning

Ingredienser till gräddsås/champinjonsås:
50 g margarin
½ dl vetemjöl
1 buljongtärning, ev sky ist som jag gjorde
2-3 dl grädde, gärna vispgrädde
3 dl mjölk
3 dl sky från bryningen av köttet
1-2 tsk salt
1-2 krm vitpeppar
1-2 krm svartpeppar
några stänk soja
2 tsk socker eller honung
frivilligt uppstekta champinjoner som stekts och kastas ner i såsen

 
 
Tillagning:
Salta och peppra kotletterna på båda sidorna. 
Bryn dem på medelvärme i c:a 8 minuter per sida, nästan genomstekta.
Ta ur kotletterna ur stekpannan och häll i några dl vatten i pannan och vispa runt.
På detta sätt får man en buljong från stekningen som kan användas till gräddsåsen. (Smaka dock på buljongen innan den används, för om kotletterna har stekts på för hög värme kan buljongen smaka för bränt, vilket ger en mindre trevlig "päckelsmak" till såsen. O skulle det hända. Så skit i skyn) 

Medan kotletterna steks ta en kastrull för såsen. Lägg i margarinet i kastrullen och smält det.
Häll i vetemjölet och vispa ihop margarin och mjöl till en fin smet.( Tippset så du slipper klumpar o slipper göra en redning i annan burk)
Häll i mjölk och grädde i kastrullen och rör om. Tillsätt skyn från stekpannan (alternativt vatten om sky saknas) 
Salta och peppra såsen efter smak. För en fylligare färg och smak tillsätt soja och socker.

Lägg ner kotletterna i gräddsåsen och låt allt koka på svag värme i minst  30min, under lock. 

Att använda kotletter med ben ger en extra fyllig smak till gräddsåsen.

Såsen behöver slutligen inte innehålla grädde, utan enbart mjölk och sky. Grädden gör dock att kótletterna inte blir torra utan smakar som Linn skulle sagt det: som oxfile. Smaken inte alls densamma utan grädde som med grädde, men den blir ordentligt mager. För att göra det hela ännu magrare kan man ju hoppa över såsen helt och hållet. Men då blir det en helt annan rätt. Å då kunde du skitit i och läst och följt receptet.

Servera fläskkotletterna med potatis. Det kan vara kokt, ugnsstekt, hasselback eller potatismos, beroende på vad man gillar bäst.  I övrigt är svamp ett bra tillbehör till kotletterna, tillexempel genom en svampstuvning eller smörstekta kantareller.

Så där hade ni ett hejdundrandes recept må jag säga iaf i utförande på texten. Kanske skulle börja skriva kokbok? Nej fan inte en chans höll ju på o somna nu bara jag skulle förklara allt i minsta detalj.
Med insikten om att man måste skriva recept så som om ett spädbarn skulle laga mat.Typ: vad är en stekpanna?
Så lär jag inte skriva ett sånt recept igen. Nej det blir kort och koncist. Precis som jag.

*hhöö.. hmm. eller nje jag e ju inte sån. Men aaa ni fattar


Kommentera Här!

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig!

E-postadress? (publiceras ej)

Har du en Blogg? URL/Bloggadress, Let me know!

Speak your mind!! :)

Trackback
RSS 2.0